Een backoffice medewerker heb je in elke organisatie nodig. Toch is het voor veel mensen onduidelijk wat dit beroep inhoudt. De backoffice is een belangrijk onderdeel van elke organisatie. Maar wat doet een backoffice medewerker nou eigenlijk?
De naam geeft het al een heel klein beetje weg, een backoffice medewerker werkt achter de schermen. Een backoffice medewerker heeft dus geen contact met klanten tegenovergesteld aan een frontoffice medewerker. Backoffice is eigenlijk een samenvattende term voor administratieve werkzaamheden. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld het verwerken van orders, het beheren van voorraden en het beheren van financiële transacties zijn werkzaamheden die kunnen vallen onder een backoffice medewerker. Ook het verwerken van klantgegevens en het verzamelen van informatie behoren vaak tot hun takenpakket.
De taken van een backoffice medewerker zijn veelzijdig en kunnen ook complex zijn. Daarom moet een backoffice medewerker goed op de hoogte zijn van bedrijfsprocessen en procedures, waaronder financiële rapportering, boekhouding en logistiek. Ze moeten ook in staat zijn om informatie nauwkeurig te verwerken en te beheren. Daarnaast moeten backoffice medewerkers kennis hebben van bedrijfsstrategieën en doelstellingen. Ze moeten ook in staat zijn om processen te verbeteren om de productiviteit en effectiviteit te verhogen. Ten slotte moeten backoffice medewerkers vertrouwd zijn met alle geldende wet- en regelgeving, om ervoor te zorgen dat alle processen in overeenstemming zijn met de regelgeving.
Dus om te zorgen dat jouw onderneming goed loopt kan het aannemen van een backoffice medewerker heel handig zijn. Maar wist je dat je jouw backoffice ook kan uitbesteden aan een backoffice partij? Dan komen jouw backoffice werkzaamheden terecht bij een team van backoffice specialisten. Een externe backoffice partij heeft als hoofdtaak het uitvoeren van de backoffice werkzaamheden van alle organisaties die dit bij de partij uitbesteed. Dit heeft dan ook als gevolg dat ze hier extreem bedreven in zijn. Dit scheelt jou niet alleen tijd, je weet zo ook zeker dat de backoffice zo goed wordt uitgevoerd. Eigenlijk hetzelfde als bij de boekhouding vaak al heel gebruikelijk is.
Dat backoffice medewerkers alles moeten weten over de wet- en regelgeving weten we nu. Hier kan echter een hoopt tijd aan uitzoekwerk en volgen van cursussen in gaat zitten, omdat dit een onderdeel is dat aan constante verandering onderhevig is. Ook hier kan het een uitkomst zijn als een backoffice partij jouw werkzaamheden overneemt. Een backoffice partij zorgt er namelijk voor dat ze altijd volledig op de hoogte zijn van alle wijzigingen en veranderingen. Dit scheelt jou en jouw medewerkers ook een hoop tijd die vervolgens weer geïnvesteerd kan worden in werkzaamheden voor jouw core business.
Denk je nou aan de hand van deze blog, hé dat uitbesteden lijkt me wel wat? Ga dan eens rustig op onderzoek uit wat een backoffice partij voor jou kan betekenen. Het is dan wel handig om ook te kijken wat jouw onderneming dan vraagt van een backoffice partij voor de juiste samenwerking. Dit begint allemaal met het bepalen van jouw behoeftes. Wat moet er voor jouw onderneming allemaal gebeuren? Als je dit eenmaal helder hebt kan je verder gaan met het oriënteren op de markt. Het vinden van de juiste backoffice partij kan ook even tijd kosten, maar dan hoef je daarna niet meer naar om te kijken.
Let op:
Er komen meldingen binnen van valse facturen. Oplichters doen zich voor als zijnde onze legitieme gids. Bedrijfstelefoongids is echter een gratis service.
Wij zullen nooit zomaar een factuur sturen, niet betalen dus!